söndag 8 juli 2018

Lagar mer på syllen

Vi har lagat ytterligare en bit på syllen som vi tycker var lite för illa åtgången. Det bästa hade naturligtvis varit att byta ett större stycke på en gång men vissa beslut kommer i omgångar. Så jag började med att ta bort allt det dåliga med multimaster och stämjärn. Jag fasade även av ena hörnet på befintlig lagning för att få bra stöd i höjdled. Som syns på bilderna så består syllen av både en liggande planka och en stående. Jag pressade in lite linullsisolering för att inte allt sågspån skulle rinna ut genom hålet. Sen tjärar jag in allt med Roslagsmahogny. 

 Den nya delen sågas till så att den passar perfekt. Den skall gå in med lite våld. Den smörjer jag också in med massor av Roslagsmahogny. Jag använder finsnickerifura som vi köpt på Holgers Stugmaterial i Borås. De har ett enormt utbud av bra virke.

Biten sitter i princip helt och hållet av sig själv i och med att den är inspänd mellan två sneda ytor men jag sätter även några stora spikar in i den liggande syllplankan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar