söndag 31 januari 2021

Fönsterbrädor till biblioteket

Detta inlägg är för min goda vän Pelle som skall bygga fönsterbrädor i sitt hus. Lite extra mycket detaljer. Jag börjar med att såga av en liten bit av den planka som jag skall göra själva fönsterbrädan av. Den håller jag sen kant-i-kant med bottenstyckets nederkant och drar ett tunnt sträck under. Sen kan jag mäta hur tjock nästa planka måste vara. 

Jag hyvlar fram en planka med rätt dimensioner så att själva fönsterbrädan hamnar i flush med karmens bottenstycke. I detta fall blev det 38 mm. Plankans djup bestäms av hur djup fönsterbräda jag vill ha. I mitt fall så har jag en profillist som bygger 44 mm och jag vill att fönsterbrädan skall sticka ut 10 mm utanför profillisten. Då fick jag i detta fall ett djup på 121 mm. Jag skruvar fast strukurbrädan rakt ner i regeln som sitter under karmen. 

Sen mäter jag att strukturbrädan är i lod genom att hålla ett vattenpass ut från fönstret och längs med fönstret. Här fick jag sticka in en kil mallan strukturbräda och regeln under karmen för att få det i lod. 

För att göra det hela ännu stabilare så skruvar jag nu fast en regel under strukturbrädan. Den skruvas rakt in i  regeln uder karmen och sen skruvar jag även fast strukturbrädan uppifrån. Jag gör den lika lång som strukturbrädan så att man kan fästa profilen i siden på nederkant. 

Sen girar jag kantprofilen och limmar & spikar den i strukturbrädan. Jag försänker för spikhuvudet innan jag spikar med en borr av samma diameter som spikhuvudet. Då undviker man att trät spricker och reser sig när man skall dra spiken flush med ytan. Jag använder 100x3,8 mm spik och förborrar såklart. 

När kantprofilen är på plats så justerar jag lite med hyveln så att den övre ytan blir helt plan. 

Sen sågar jag till en 20 mm tjock planka som är 186 mm. 

Den skall passa hyfsat bra. Det behöver inte vara helt exakt då det kommer både foder, fodring och fösterbräda som täcker av i nästa steg. 

När fönsterbrädan har rätt form så profilerar jag kanten men en handöverfräs. 

Jag fäster fönsterbrädan genom att limma på undersidan och skruva från ovansidan. Jag försänker skruvarna med 15 mm borr och pluggar sen igen med träpluggar som jag borrar fram tvärs fibrena. Man vill ju inte ha ändträ på ytan på fönsterbrädan. Pluggarna gör man lätt med en pluggborr. Jag limmar fast pluggarna. 
Vi sätter inte fönsterbrädan helt mot väggen för att underlätta när man skall tapetsera. Om man inte kan sticka in tapeten bakom fönsterbrädan så måste man konturskära tapeten och det blir oftast väldigt jobbigt när man dessutom har mönsterpassning. 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar