lördag 6 juli 2019

Tar fram ämnen till speglar på verandastolparna

Idag är det första semesterdagen. Jag tillbringade i princip hela nere i källaren för att ta fram virke till speglarna på verandastolparna. Även till detta avnäder vi det som blev över av verandagolvet. 

Först hyvlar jag fram rätt dimensioner på alla cirka 50 bitar. Vi gör dem 50x22 mm. Sen fräser jag en profil längs sidan. Då stolparna har torkar till under vintern och våren så är dimensionerna inte exakt 140x140 mm längre. Så av den anlednigen kan jag inte bestämma längden på tvärgående delar och fräsa avsluten först. Utan jag kommer få mäta varje tvärgående del för sig och fräsa avsluten. Det är ju inte optimalt ur ett arbetsperspektiv då det blir ganska många inställningar. 

Nu har jag ställt in kontrafräsen så att de passar perfekt ihop. Nu är det bara att börja montera. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar