söndag 3 april 2022

Bygger badrumskommod

Vi skall bygga en kommod till vårt gamla renoverade handfat. Vi har försökt att köpa någon gammal byrå eller likande som vi skulle kunna anpassa till handfatet men det är väldigt svårt att hitta något som passar i stil och dimensioner. Så vi tänkter att vi skall bygga en själva. Den här slitna gamla fotöljen gick till tippen när vi flytta in i det nya vardagsrummet men jag behöll benen som skulle kunna passa till just badrumskommoden

För att kunna fästa in benen så de står helt lodrätt så måste jag först fräsa ner benen på två sidor lika mycket som skivan vi skall använda är tjock. Jag tar halva måttet på benet och kommer sen fräsa ut andra delan ur skivan. För att få det rakt så har jag byggt en liten fixtur som jag kan loda in benet efter. Sen använder jag kap- och girsågen på ett fixed djup för att fräsa ur benet. 

Här har benet fått en plan yta som kan monteras mot skivan. Nu skall den roteras 90 grader och få samma behandling på nästa sida som skall ligga mot skivan. 

Här har jag limmat och skruvat fast det första benet i den främre ramen på kommoden. 

Och här är det andra benet. 
 
Då var båda främre benen på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar