måndag 22 juni 2020

Renoverar karmen till Ottos fönster

Då har det blivit dags att börja laga karmen till Ottos Fönster. Jag börjar med att skrapa rent allt från målarfärg och slipar alla delar. Sen inspekterar jag allt noggrannt och bestämmer mig för vad som skall bytas ut. Oven har jag fräst bort en bit av anslaget på ovanstycket som hade spruckit. Sen limmar jag dit en ny del av prima kvalitet. 

Bottenstycket var väldigt förstört då hela droppnäsan har sågats bort när man satte dit plåtbläck på fönstret. Så därför gör vi helt nya bottenstycken. 

Mittpost och sidoposter har oftast förstörda profiler i framkant då man har målat över springorna mellan bågar och karm och sen när man öppnar fönstret så tar färgen med sig en del av trät. Så jag sågar bort ca 2 cm av varje stående post och byter ut mot nytt. 

Här limmar jag på nya fronter på de vertikala posterna. Som ni ser så tar jag överstora delar som jag sen hyvlar ner till rätt dimensioner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar