lördag 11 november 2017

Monterar gångjärn på fönster M-C

Lördag och mitten av november. Då är det skönt att det finns oändligt att göra inomhus. Idag har jag fortsatt att montera gångjärn och andra beslag på fönster M-C på Malleserien från Ocean Finssnickeri. Man skulle kunna göra detta mycket mera rationellt med en fräs än att använda stämjärn. Men vi har så knappt med utrymmen så jag måste ta ett fönster i taget och då är det inte lönt att hålla på och ställa in fräsen för alla olika moment. Så det får bli manuellt. När det gäller kopplingsgångjärnen så är det väldigt viktigt att de hamnar på exakt samma djup på båda bågarna. Annars så hamnar ju inte bågarna kant-i-kant med varandra. 
Jag fasar av kanterna på bågarna som ligger mot varandra med en hyvel så att de skall gå att öppna ordentligt. 
På varje luft så sitter det 4 st gångjärn vilket innebär 8 st försänkningar på luft. På varje 4-luftsfönster så blir det således 32 st försänkningar. Totalt skall jag då göra 288 st försänkningar på våra 11 fönster. Sen skall ju även koppelhakar, hasplar och stjärthakar monteras. På varje fönster så blir det 60 st olika moment med beslagen.

Vi använder moderna koppelhakar som verkligen fixerar innerbåge mot ytterbåge. Jag använder en 30 mm notfräs för att försänka koppelhaken och sen justerar jag öppningen med ett stämjärn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar