onsdag 8 juni 2016

Fogar murstocken i hallen

Idag har vi fogat murstocken. Vi har skrapat ur ca 3 cm mellan alla stenar som vi nu fogar om med nytt murbruk. Vi har också sänkt ventilationspipan som mynnar ut straxt under taket. Vi skall sätta upp en ventil i gjutjärn som går att stänga. 

Längs ner på murstocken har det varit en avfasad sockel på två sidor. Det beror på att murstocken är mycket bredare åt de hållen då det går kanaler precis bakom. Då sockeln är för hög för att gå under golvet och vi vill ha en golvlist runt hela murstocken så höjer vi hela sockeln så att vi får en rak kant att sätta listen emot. Avfasningen kommer med andra ord komma 30 cm högre upp än tidigare. 

tisdag 7 juni 2016

Skrapar dörren till Ottos kattvind

Idag har Josefin bland annat skapat karm och dörrblad till Ottos kattvind. Vi har ju ett antal dörrar framför oss som skall renoveras. Vissa är riktigt skeva så vi kommer antagligen behöva göra vissa ingrepp för att räta upp. 

I väntan på montering.


Tar upp och lägger om Ottos golv

Idag har vi tagit upp golvet i Ottos rum och lagt om det nu när det har krympt ytterligare i fem veckor. Egentligen skall det ligga över vintern men vi tror inte det är mycket torrare här på Öckerö på vintern. Faktum är att vissa detaljer på fasaden som var perfekt i somras svällde över vintern och har nu krympt igen. Så vi tror inte att vi behöver vänta ett helt år. Vi får se.  
Otto får morgon sol in i rummet. 

Vi såpskurade det när det var klart. Det lyser in kvällssol genom det lilla fönstret i kattvinden. Så det blir sol från något håll hela dagen. 


fredag 27 maj 2016

Installerar kamin

Idag har Göteborgs Skorstensservice varit här och hjälp oss att installera kaminen och slamma pipan upp till skorstenen. De fick göra lite omledningar i murstocken. 

Pipan till kaminen slammas uppifrån. Häller på bruk och drar en borste eller ballong uppåt. 

Klart. Nu skall vi bara montera en spissten innan vi kan börja elda. 

torsdag 26 maj 2016

Skrapar ur fogarna på murstocken

Imorgon kommer murarna hit och installerar vår kamin och slammar skorstenspipan. För att putsningen skall bli så bra som möjligt och för att stabilisera gamla kalkbruket har vi skrapat ur fogarna 2 cm på hela murstocken. I kväll gjorde Josefin den sista sidan. 

söndag 22 maj 2016

Knackar bort allt bruk på murstocken i hallen

På fredag skall vi installera kaminen så vi måste få ner all bruk innan dess. Så idag har både jag och Josefin knackat och skrapat ner allt bruk på hela murstocken i hallen. 

Sista sidan. 

Man kan se en massa spår i murstocken efter gamla installationer. På den vänstra sidan har det suttit något ganska lågt nere vid golvet. Det är långt innan man byggde ett kök här på övervåningen. Dock har hålet som sitter långt upp på vänster sida används som ventilation för köket. Där skall vi sätta in en ny ventil i gjutjärn. 
Innan vi tog kväll var vi tvungna att ställa dit kaminen. 

Lagt mer golv i hallen

Idag har vi fortsatt med golvet i hallen. Jag har fäst de sista bredbandsrören ordentligt och fyllt på med kutterspån. 

Sen har jag lagt om golvet runt frisen. Det blev inte helt perfekt sist så jag har bytt ut den plankan med dubbla 45 vinklar och lagt om golvet så lång som det går innan vi gjort i ordning murstocken.  

söndag 15 maj 2016

Läggar ut golv i Ottos rum och Nils kattvind

Idag har vi lagt klart golven i Ottos och Nils kattvinder. Nu skall golvet få ligga i minst en månad. Sen tar vi upp det, slår ihop och skruvar. Det verkar som det mesta torkar och krymper på en månad då golvet har legat ett år i källaren. 

Vi har även lagt ut golvet i Ottos rum. Den sista plankan lägger vi dit när vi slagit ihop även detta golv. 




söndag 8 maj 2016

Förbereder för att lägga stenplatta för kaminen i hallen

Vi har beslutat oss för att ha en kamin i  hallen på andra våningen. Vi (eller jag) var länge inne på något renoverad begagnad kamin. Efter mycket letande så blev det till sist en ganska modern Contura 850 som är både lagom i storleken och som framför allt har glas åt tre håll. Men vill ju trots allt se elden.

Vi tänket sätta en grön kalksten från Kinnekulle under kaminen. Det känns passande att välja en stensort som finns relativt lokalt. Kinnekulle gillar vi ju av många anledningar. Vi har förstärkt och kortlat där sten och fris skall ligga. 

Vi har lagt ut frisen och börjat lägga golv bredvid. Vi lägger golvet provisoriskt först och låter det ligga minst 4 veckor. Sen tar vi upp det och lägger om det så att vi får ihop springorna lite till. 

I helgen har vi lagt om hela golvet i hallen fram till frisen och lagt golv i nästan hela Nils rum. De resterande tre plankorna ligger på tork i rummet. Vi skall dra om rören till elementet innan vi kan lägga in dem. 

torsdag 5 maj 2016

Plockar ner eternit på östra fasaden

Idag har vi plockat ner eterniten på östra fasaden. Det lilla runda fönstret har varit täckt av eternit sen det sattes upp någon gång på 50-talet. 

En hel fasadsida av eternit packad i plast. 

Klart. Nu skall vi ta ner ställningen och sätta upp den på norrsidan igen så att vi kan måla det som vi gjorde i ordning förra sommaren. 

söndag 24 april 2016

Monterat ringklocka och satt pärlspont vid entrén

Idag har vi monterat en ringklocka av gammal förlaga vid entrén. Mera arbete än vad man kan tro. I och med att huset står på en metertjock grund av sten så kan man inte nå källaren via ytterväggarna. De går ju rakt ner i stengrunden. För att kunna dra kablar till ringklockan fick vi ta upp golvplankor. 

Vi har även satt upp pärlspont i hallen.

söndag 17 april 2016

Lägger mer golv i hallen

Idag har vi fortsatt att lägga golv i hallen. Nu skruvar vi ej fast det utan vi kommer ta upp det om några veckor och lägga om det igen. 

lördag 16 april 2016

Dragit vatten till övervåningen

Idag har vi dragit vattenrör till badrummet på andra våningen. Vi drar även vattnet i schaktet som går från andra våningen genom köket ner till källaren. 


lördag 2 april 2016

Flyttar garderobsdörr i Ottos rum

Josefin har kortlat Ottos rum idag när jag satte den sista pärlsponten. Nu är även detta golv stabilt. 

Sen flyttade vi dörren till Ottos garderob. Anledningen är att han skall få ett hörn att ställa sängen i så att han inte får ett fönster ovanför sängen. Innan vi tar bort den plankorna får vi skruva upp vertikala stöd för väggen så att den inte skall bågna. 

Vi täcker igen det gamla hålet efter dörren med de plankor vi tog bort. Då plankorna har slagit sig en helt del så har jag hyvlat av så att väggen skall bli plan. 



Panelat klart hallen

Idag har jag satt upp den resterande pärlsponten i hallen.

söndag 13 mars 2016

Börjat lägga golv i hallen

I helgen har vi börjat lägga  golv i hallen. Golvet som är från Åttesta såg har legat i källaren sen förra sommaren och torkar långsamt. Vi hoppas på att det inte skall krympa något nu när vi lägger in det  på vintern. Golvet är 210x32 mm och är gjort av fura. 
Vi har även satt upp pärlspont på väggen mitt emot trappan. 

tisdag 8 mars 2016

Sätter upp lite mera pärlspont vid trappan

Ikväll har vi satt upp lite mera pärlspont. Fantastiskt fint virke. I princip helt kvistfritt och med en fet sträv yta. Vi sticker ner panelen bakom vagnen på trappan och skruvar en liten skriv från insidan in i vagnen på varje planka så att det inte skall svikta in mot trappan. Originalpanelen sattes upp innan man byggde trappan så den finns kvar någon centimeter nedanför vagnen. 

söndag 6 mars 2016

Sätter upp pärlspont vid trappan

För att i framtiden kunna fästa ett trappräcke på valfri höjd längst ner vi fönstret satte vi idag upp en tvärgående regel. 

Sen rev vi det lilla taket ovanför trappan och började sätta upp pärlspont som vi beställt efter gammal förlaga från Romelanda Snickeri. Pärlsponten har legat ett år i källaren och torkat klart i långsam takt.  Vi satte upp det lilla taket ovanför trappan efter vi satt pärlspont. 

Vi avslutade dagen med att byta ut 5 plankor i taket så att vi får tak hela vägen ut över det lilla takutsticket ovanför trappan. 

lördag 5 mars 2016

Lodar golvet i hallen

Idag har jag ägnat dagen åt att få golvet i hallen i lod. Då golvet hade sjunkit nästan 10 cm på vissa ställen så är det ganska mycket som skall läggas på. Jag använder laserpass och en lång rätskiva för att få till det. Ganska tidskrävande. 

tisdag 1 mars 2016

Tar bort golven i Ottos rum

Josefin har börjat att ta bort golvet i Ottos rum. Hon sågar sönder brädorna direkt på golvet i lagom storlekar  för att eldas upp i bakugnen. 

Golvet borta. Nu skall spånet upp och golven kortlas. Vi skall även flytta dörren till Ottos garderob så att han kan ha sängen i ett hörn utan fönster eller dörr. 

söndag 28 februari 2016

Nils rum klart för att lägga golv

Idag har vi fyllt på spån Nils rum. All elinstallation är klar och golven kortlade. 

Väggen ut mot hallen är gjord av stående timmer och är väldigt svajig. Därför har vi skruvat upp konstruktionsplaywood för att stabilisera. Det blir en väldigt stor skillnad.